ODYSSEE • ITHAKA#29

Tobias De Win &

Tobias De Win

Werra

Voor Tobias De Win was tekenen al heel zijn leven zijn enige passie. Toen hij ook een fascinatie voor film kreeg, werd de stap naar animatie al snel gezet. Voor zijn filmopleiding studeerde hij beeldende kunsten in het secundair onderwijs, waar hij al zijn eigen stijl begon te ontwikkelen. Zijn werken hebben op verschillende filmfestivals gestaan, zoals VERS (Amsterdam), Cinamima festival (Portugal) en Documentary Film Festival (Brussel).

De Wins’ werk kenmerkt zich vooral door het gebruik van intuïtie en improvisatie. Zijn werken zijn vaak heel persoonlijk en presenteren zijn leven en emoties op een expressionistische en poëtische manier. De Win ziet zichzelf als een kunstenaar die graag vragen stelt en dingen in vraag stelt. Binnen de lijntjes kleuren hoeft niet altijd. Bovendien vindt hij het fijn als het publiek een participatieve rol kan spelen in zijn kunst.

“Het gevoel van ‘oneindige vrijheid’ tijdens het maken van kunst heeft ervoor gezorgd dat ik het blijf doen.”

Het werk dat hij tentoonstelt is zijn animatiefilm WERRA. WERRA is een geanimeerde haiku waarin drie anekdotes over een wolf, een dakloze vrouw en een soldaat worden verteld door middel van een parallelle intellectuele montage om een zuivere observatie van de huidige menselijke conditie over te brengen.

Clara Wouters

Anesthesie

De in Antwerpen geboren en getogen Clara Wouters behaalde in 2020 haar Master in de Kunstwetenschappen aan de KU Leuven. Na deze studie besloot ze een opleiding fotografie te starten aan het LUCA School of Arts in Brussel.

Anesthesie is een werk dat ontstaan is tijdens de eerste lockdown. Wouters houdt zich graag bezig met wat er in de wereld gebeurt en hield dit ook zeer nauwgezet bij. Toen er door de lockdown echter zoveel andere dingen wegvielen, werd de drang om de hele dag het nieuws bij te houden te overweldigend. Daarom begon ze met zoeken naar een manier om niet overrompeld te worden door de dagelijkse lading aan informatie. Wat begon bij foto’s uitknippen en ze uit hun context te halen, evolueerde tot het verzinnen van letterlijke filters om de meest heftige beelden te verwerken.

Via haar werk wil Wouters ons graag bewust maken van onze informatieverslaving en de onlosmakelijke verbonden relatie met stress, angststoornissen en burn-outs. We weten allemaal dat de continue stroom aan informatie niet gezond is, maar is de verslaving te sociaal aanvaard om er korte metten mee te kunnen maken?

“Het is zoals een pijnstiller, je moet jezelf beschermen tegen de overmatige informatiestroom omdat je er hulpeloos tegenover staat.”

Wouters heeft van dit werk ook een boekversie gemaakt. Deze is te koop is op onze website en bevat de volledige serie. Anesthesie duidt op de volgorde van de beelden: beginnen bij heftige en overprikkelende informatie om te eindigen bij alsmaar meer filters waardoor er amper nog iets herkenbaars overblijft.

Wouters heeft van dit werk ook een boekversie gemaakt. Deze is te koop is op onze website en bevat de volledige serie. Anesthesie duidt op de volgorde van de beelden: beginnen bij heftige en overprikkelende informatie om te eindigen bij alsmaar meer filters waardoor er amper nog iets herkenbaars overblijft.

📍 De volgende locatie

Klaar met het bekijken van deze werken? Wandel naar de volgende locatie: